W kwestii debaty o kształt szkolnictwa polskiego warto posłuchać głosu Kościoła i takiego autorytetu jak ks. Dziewiecki. Nauczyciel ma być przede wszystkim wychowawcą.
Cele wychowania
Czy wychowanie może być spontaniczne?
Kompetencje
Tożsamość nauczycielska po co?
Drodzy podarowuję Wam bardzo już wysłużoną konferencję napisaną do potrzeb misji ludowej(ewangelizacyjnej) w 2001 roku którą prowadziłem razem z Ks. Andrzej S CPPS i ks. Marcinem R CPPS. Była głoszona w wielu parafiach i miejscach w całej Polsce. Na obecną chwilę powinna być jeszcze uzupełniona o zjawisko niesamowitego wpływy wychowawczego mediów, które jakby odbierają władzę formacyjną rodzinie szkole, czy Kościołowi.
Myślę, że w obecnej sytuacji, której znajduje się edukacja polska i nauczyciele warto docenić pracę nauczyciela w sensie jego wynagrodzenia, ale równocześnie przypomnieć o jego tożsamości i celach do których został powołany. Człowiek to nie tylko intelekt i ciało, lecz także sfera duchowa, która ma być formowana. I to jest prawda o człowieku. Pomijając, czy umniejszając którąś z tych sfer ludzkich nie żyjemy w prawdzie o człowieku i nie formujemy go właściwie, do prawdziwego szczęścia. Dlatego zachęcam do zapoznania się z tą konferencją.
Z uszanowaniem dla wszystkich moich nauczycieli i wychowawców oraz z modlitwą:
Ks. Bogusław Witkowski CPPS
Konferencja dla nauczycieli.
RODZINA SZKOŁA KOŚCIÓŁ
Rodzice pierwszymi wychowawcami
„A zatem ci wszyscy, którzy w społeczeństwie stoją na czele szkolnictwa, nie powinni nigdy zapomnieć ‚że rodzice zostali ustanowieni przez samego Boga pierwszymi i głównymi wychowawcami dzieci, i że ich prawo jest niezbywalne”.(Jan Paweł II, Adhortacja Familiaris Consortio 40)
„Rodzice, ponieważ dali życie dzieciom, w najwyższym stopniu są obowiązani do wychowania potomstwa i dlatego muszą być uznani za pierwszych i głównych jego wychowawców.”(DWCH 3).
Współpraca ze szkołą
„Jednakże dopełnieniem praw rodziców jest spoczywająca na nich poważna powinność głębokiego zaangażowania się w nawiązanie serdecznego i czynnego kontaktu z nauczycielami i kierownictwem szkoły.”(Jan Paweł II Adhortacja Tamże…)
Rola Kościoła
„Rodzina potrzebuje również szczególnej pomocy duszpasterzy , którym nie wolno zapomnieć, że rodzice mają nienaruszalne prawo do powierzenia dzieci wspólnocie kościelnej”. Tamże..)
TRZY ZADANIA NAUCZYCIELI I WYCHOWAWCÓW
- Służba Prawdzie
„Nauczyciel, bez względu na okoliczności, ma obowiązek głoszenia i bronienia prawdy w nauce.”(Kodeks Etyki Nauczycielskiej…s. 17.)
„Nauczyciel zapoznający się z najnowszymi osiągnięciami w nauce powinien odnosić się do nich z umiarem, krytycyzmem oraz odpowiedzialnością, wprowadzając do swojej pracy tylko te innowacje, które służą realizacji celu, jakim , jest pozytywny rozwój moralny, duchowy, intelektualny i fizyczny ucznia oraz studenta.” (Tamże…)
„Nauczyciel w swojej pracy nie może być podporządkowany obowiązującej w państwie ideologii.”(Tamże.,. s. 20)
„Powołaniem każdego uniwersytetu jest służba Prawdzie: jej odkrywanie i przekazywanie innym „(Jezus Chrystus Wczoraj ‚dziś i na wieki, Przemówienie na spotkaniu z okazji 600-lecia wydziału teologicznego UJ. s.147.)
„Człowiek ma żywą świadomość, iż Prawda jest poza i „ponad” nim samym. Człowiek nie tworzy Prawdy, ale ona sama się przed nim odsłania, gdy jej szuka wytrwale. Poznanie Prawdy rodzi jedyną w swym rodzaju duchową radość” (Tamże…)
„Nie wystarcza bowiem troska o logiczną, formalną poprawność procesu myślenia. Czynności umysłu muszą być koniecznie włączone w duchowy klimat niezbędnych cnót moralnych , jak szczerość .odwaga , pokora i uczciwość oraz autentyczna troska o człowieka . Dzięki wrażliwości moralnej zachowana zostaje bardzo istotna dla nauki więź pomiędzy Prawda a Dobrem. …Relatywizm etyczny oraz postawy czysto utylitarne stanowią zagrożenie nie tylko dla nauki, ale wprost dla człowieka i dla społeczeństwa. (Tamże…s. 148)
- Wychowanie
„Nauczyciel powinien stanowić wzór osobowości prawej i szlachetnej, wrażliwej i odpowiedzialnej, o postawie otwartej na drugiego człowieka.” (Kodeks Etyki Nauczycielskiej…zasady ogólne nr 1. s.9).
„Nauczyciel stoi na staży realizacji chrześcijańskich wartości moralnych, uczy i wychowuje własną postawą i przykładem”(Tamże…nr 6). Pamiętamy, że wykład poucza a przykład pociąga.
„Nauczyciel wychowuje w szacunku dla każdego życia ludzkiego, we wszystkich fazach jego rozwoju, od poczęcia po naturalny kres”(Tamże…nr 10).
„Moralnym obowiązkiem nauczyciela jest sumienne i rzetelne wykonywanie swych zadań dydaktycznych i wychowawczych.”(Tamże…s.l5).
„Nauczyciel powinien wprowadzać uczniów we właściwie pojęty etos pracy -kształtować zrozumienie jej wartości i zamiłowanie do niej.”(Tamże…s. 19).
Wychowanie do bycia czł.
” Wychowanie zdąża do kształtowania osoby ludzkiej w kierunku jej celu ostatecznego, a równocześnie dla dobra społeczności, których człowiek jest członkiem…do harmonijnego rozwijania wrodzonych właściwości fizycznych , moralnych i intelektualnych , do zdobywania stopniowo coraz doskonalszego zmysłu odpowiedzialności… i osiąganiu prawdziwej wolności”(DWCH 1)
Cel wychowania wg Piusa XI w encykilce Diyini illius Magistri Prawda że czł. jest grzeszny
„Celem wychowania chrześcijańskiego jest współdziałanie czł. z łaską nad urobieniem doskonałego chrześcijanina… naśladującego Chrystusa i żyjącego Jego mocą sakramentalną. Prawda o grzechu pierworodnym uzasadnia bliżej ten cel, wskazując na istniejące rozdarcie w naturze ludzkiej, skłócenie jej A namiętności, osłabienie rozumu i skłonność do złego. Laska wiec Chrystusa leczy zranioną naturę człowieka , a konieczna z nią współpraca uświęca i udoskonala człowieka…”(II Synod Plenarny…s.211).
3.Praca nad sobą
„Powinnością moralną nauczyciela jest stałe podnoszenie swych kwalifikacji zawodowych.”(Kodeks Etyki…s. 10).
11 Polski Synod Plenarny w dokumencie roboczym o wychowaniu we współczesnej sytuacji Kościoła ( s.212-213 ) mówi o źródłach wychowania chrześcijańskiego. Są nimi: Pismo św. i Tradycja Kościoła,
Urząd Nauczycielski Kościoła, który służy słowu Bożemu.
Liturgia Kościoła, która jest spotkaniem z żywym Chrystusem
Formacja Apostolska życie po chrześcijańsku wg Słowa Bożego.
Do tych źródeł wychowania winni sięgać nauczyciele , „napełniać się nimi „i
przyjmować we własne życie. Przykład życia po chrześcijańsku , czerpanie z
Liturgii i życie wg Słowa Bożego to najlepszy model wychowawczy dla dzieci i
studentów.
Jan Paweł II podczas spotkania na UJ 8.06,97 mówił o takich wzorach nauczycieli jak Jan z Kęt, Stanisław Kazimierczyk, Szymon z Lipnicy, Ladysław z Gielniowa, i inni… Jest także grono licznych profesorów uczących Papieża, którzy ubogacali go wielkością swego ducha: Stanisław Pigoń, Stefan -f Kołaczkowski, Kazimierz Wyka, Kazimierz Nietsch, Zenon Klemensiewicz.
Oprócz pracy nad podnoszeniem swych kwalifikacji zawodowych , równolegle musi iść praca nad urabianiem ducha nauczyciela.
Wychowywać do Chrystusa ( na wzór Chrystusa) Patrzymy na dzisiejsze czytania liturgiczne. Ef 4,11
On tj. Bóg ustanowił Was nauczycielami, a więc powołał. PO CO? ” dla przysposobienia świętych … celem budowania Ciała Chrystusowego”(Ef 4,12)” aż dojdziemy do pełnego poznania Syna Bożego, do człowieka doskonałego , do miary wielkości wg pełni Chrystusa”(Ef 4,13) Chciałbym zaakcentować dwa życzenia św. Pawła: „Aż dojdziemy do człowieka doskonałe go…” W wychowaniu prowadzić każdego jak się da do rozwoju pod każdym względem , „celem budowania Ciała Chrystusowego” tzn. budowania społeczności, narodu , rodziny> raca nad wychowaniem ma wymiar społeczny.( J 14,3-11).
„Znacie drogę dokąd Ja idę?”. Znacie metodę Jezusa cel do szczęścia, klucz do Prawdy i Życia? , „Ja jestem drogą i Prawdą i Życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie”. Jaka jest DROGA JEZUSA? JEGO DROGA TO MIŁOŚĆ! I też taką drogę proponuje On dla wszystkich nauczycieli i wychowawców. Kochać uczniów i wychowywać do Miłości.
Cechy Jezusowej Miłości:
-Widzieć Jezusa
-Kochać wszystkich
-Kochać pierwszym
-Kochać do końca
(Rozwinąć i dać doświadczenie widzieć Jezusa i kochać w uczniach) Amen.
05.04.2001 Lubaczów Ks. Bogusław Witkowski CPPS
Bibliografia
- Kodeks Etyki Nauczycielskiej, Polskie Towarzystwo Nauczycieli, Ząbki 1997 (Z przedmowy. Przy opracowaniu Kodeksu korzystano z „Powinności nauczyciela ” G. Piramowicza, „Dialogów Pedagogium” O. B. Kryszkiewicza, „O duszy nauczycielstwa” J. W. Dawida, homilii do nauczycieli i wychowawców wygłoszonych przez Prymasa Polski kardynała Stefana Wyszyńskiego, listów i encyklik papieży Pawia VI i Jana Pawia II, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka i Obywatela ONZ ‚oraz literatury naukowej poświęconej etyce zawodowej”.
W przedmowie do III wydania czytamy: „Radosnym wydarzeniem w historii Polskiego Towarzystwa Nauczycieli jest aprobata Kodeksu przez Ojca Świętego Jana Pawia II wyrażona na piśmie 1 czerwca 1996 r”. Kodeks Etyki Nauczycielskiej (…) s.6-7)
2. Dokumenty Soborowe, Deklaracja o Wychowaniu chrześcijańskim
- II Polski Synod Plenarny , Teksty Robocze, Pallotmum, Poznań-Warszawa 1991
- Wychowanie Katolickie w szkole i w domu, w: Mitek ‚Wrocław 1996
- Jezus Chrystus wczoraj, dziś i na wieki, Przemówienia z Pielgrzymki Apostolskiej Ojca Świętego do Polski w 1997 roku, KAI, Ząbki 1997
6.Jan Paweł II Nauczanie Papieskie 11,1 1979, Pallotinum-Poznań 1990
7.Jan Paweł II ‚Adhortacja Apostolska - Familiaris consortio- O zadaniach rodziny Chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Rzym 1991,n.36-40.